maandag 30 september 2013

LAATSTE LIEF...

         (voor D.)
         
          ik ben een oude vis,
          in menig troebel water
          door de mazen
          van het net geglipt.

          nu eens vechtend
          tegen de stroom,
          dan weer
          willoos meegedreven.

          vaak  juichend opgevist
          maar vaak ook bijvangst,
          wegens te ondermaats
          lichtzinnig teruggeworpen.

          maar kijk, nu het water mij
          tot de lippen reikt,
          en ik verkrampt naar adem hap,
          nu ben ik moe gezwommen.

          klap jij de fuik achter mij dicht!
          en breng me dan tot rust
          in je kalme, stille water
          dat zoveel diepe gronden kent.

          rik tulkens (2011)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten