donderdag 14 november 2013

NIEUWJAARSBRIEF


Liefste Papa, liefste Mama,
hier sta ik op mijn blote voetjes
op deze eerste nieuwjaarsdag
met mijn nieuwejaarse groetjes
en de leugentjes die ik wensen mag.

het ouwe jaar ging op zijn sokken,
versleten was 't, tot op de draad,
het nieuwe jaar schiet uit de blokken:
als het maar niet de bocht uit gaat!

ik heb vannacht heel slecht geslapen,
met al die mensen voor dat feest,
nooit zijn zoveel verklede apen
tesamen hier in huis geweest

er was veel eten, er was laving
maar 't eind van 't jaar, 't verbaast me 't meest
is toch het eind van de beschaving
weer fijntjes te vlug af geweest

ik wens ons terug water in den Demer
dan wordt Diest: Venetiƫ in het klein!
met altijd plek om te parkeren
juist voor de deur waar ge moet zijn.

ik wens minder putten in de straten
van deze zwaar doorploegde stad
‘k zie ons al wandelen langs het water,
en slenteren over ’t Vlonderpad.

ik wens u beiden, lieve ouders
tesamen heel veel fijne uren
weinig lasten op jullie schouders
maar alle de miserie voor de buren

ik wens u samen Papa, Mama
dus heel veel liefde in 't nieuwe jaar
en lukt het niet dan is 't geen drama:
er gaan meer koppels uit elkaar

‘k wens ons duizend lieve vrienden
die trouw naast ons blijven staan
en die niet plotseling verzwinden
als het ons niet voor de wind moest gaan

ik hoop dat Pa mag blijven werken,
mag blijven zwoegen als een beest
totdat ze op de zaak plots merken
dat hij al vijftig is geweest

ik wens je Pa veel overuren,
geen minuutje vrij, voor Ma en mij
ja Pa, het zal z'n tijd wel duren
tot wij plots weg zijn… allebei

dus ik wens je Pa, veel mededogen
en heel veel liefde in je hart
Ma staat naast je, ‘k zie 't in haar ogen:
ge kunt ze kussen voor haar part

je kapoen,
rikje





rik tulkens
stadsdichter Diest 2012-2015

stadsgedicht Nr 19

1 opmerking:

  1. Na zo'n Nieuwjaarsbrief kan het niet anders of er volgt een vreedzaam en gelukkig jaar, zonder vaccinatieprikken en wel genoeg om te slikken.
    Geniet van het leven en blijf gezond . Fred

    BeantwoordenVerwijderen